Menu
Obec Poráč
Poráč Oficiálne stránky obce

Poráčsky banícky chodník

Vás pozýva pripomenúť budúcim generáciám, historickú úlohu baníctva obce Poráč, ktoré bolo neoddeliteľnou súčasťou života obyvateľov po niekoľko storočí.

Prvý okruh

Tento okruh začína a končí v rekreačnom na trase  Štôlňa Peter
po vyjdení z rekreačného strediska je cca po 100 m označená štôlňa Pavol, pred ktorou sa nachádza banícke múzeum TPB (Tovarišstva Poráčskeho baníctva). Chodník pokračuje západným smerom do obce a po ľavej strane vedľa bývalej zjazdovky „zabiják„ pod kopcom Suchý vrch sa nachádza druhá štôlňa Peter. Od tejto štôlne sa pokračuje asfaltovou cestou smerom do Poráča. Po cca 300 m sa odbočí vľavo na prístupovú cestu k chatám za Pelešom a pokračuje až na štátnu cestu do obce. Po dosiahnutí štátnej cesty a prejdení cca 100 m po nej sa chodník zatáča vľavo k štôlni Všechsvätých. Od tejto štôlne ostrejším stúpaním západným smerom sa dostaneme na horizont pôvodnej prístupovej asfaltovej cesty do obce Poráč, po ktorej zabočíme vpravo do obce. Pred jamou Poráč sa nachádza vľavo portál štôlne Jozef Východ a východ podložného odžilku žily Droždiak na povrch. Okolo jamy Poráč chodník pokračuje od obce a odtiaľ je možný návrat späť prístupovou
komunikáciou do rekreačného strediska v Poráčskej doline.

Alternatívou trasou je po dosiahnutí štátnej prístupovej cesty zabočiť doľava po nej a po cca 100 m vpravo je viditeľný východ štôlne I. obzor východ a vľavovedľa cesty halda z tejto štôlne. Pokračovaním po ceste sa dostaneme k štôlni Všechsvätých vpravo. Od štôlne pokračovať po poľnej ceste pod jalovinovú haldu z jamy Poráč a popod ňu vľavo vystúpiť k šachte Poráč.

Druhý okruh

Druhý okruh sa v najvyššom bode chodníka nazatáča Štôlňa Všechsvätých
späť okolo šachty Poráč do obce ale pokračuje západným smerom k starej ceste Poráč – Koterbachy. Pokračovaním po tejto ceste sa cca po 250 m odbočí vľavo „ku Rothovi“, kde sa nachádza stredná Jozef štôlňa . Po návrate na starú cestu sa po nej pokračuje na tzv. Jozefku, kde vpravo bol východ štôlne I. obzor západ. Je tam viditeľný zával zasypaný popolčekom a pozostatok hornej stanice lanovej dráhy od štôlne Križová v Koterbachoch. Vľavo pod cestou je halda, na ktorej je pozostatok gápľa jamy sv. Duch a pod haldou pozostatok starej huty na výrobu ortute ako aj závaly po rúbaní žily. Chodník pokračuje ďalej po ceste a odbočí vpravo hore kamennými schodmi „ku krížu pod obrázkom“ a späť do centra obce. Tento okruh je dobre absolvovať z centra obce okolo jamy Poráč k strednej Jozef štôlni a späť do centra. Je prevýšením aj vzdialenostne nenáročný. Obchádza dookola kopec Baniská.

Tretí okruh

Tretí okruh Poráčskeho baníckeho chodníka je najdlhší a najnáročnejší. Ním sú pospájané všetky zrekonštruované banícke pamiatky v okolí obce. Tento okruh je obohatený iba o jednu zastávku a tou je štôlňa Ištván nachádzajúca sa v miestnej časti nazývanej „v úzkej“. Od „kríža pod obrázkom“ popod roľnícke
družstvo zabočíme vľavo a napojíme sa na značkovanú turistickú trasu smerujúcu z Poráča do obce Matejovce nad Hornádom a pokračujeme okolo „kríža na Ždiari“. Z cesty odbočíme doprava na cestu na Laščik a po cca 300 m zabočíme pod el. vedenie vpravo k štôlni Ištván. Od nej smeruje chodník východným
smerom a cez kopec Jaseň lesom a lúkami sa ponad roľnícke družstvo vrátime späť do obce Poráč.

Sviatok

Aktuálne informácie od nás
Priamo vo vašom telefóne
Viac o aplikácii
Stiahnite si našu mobilnú aplikáciu na